000

100

%

Shanshan
Zheng

Chercheuse associée

Fonction

Chercheuse associée

Etablissement

Université Lumière Lyon 2

Axe(s) / Transversalité(s)

Présentation

Shanshan Zheng est docteure en anthropologie et sociologie de l’Université Lumière Lyon 2 et membre associée du laboratoire LARHRA. En juin 2024, elle a soutenu sa thèse intitulée La patrimonialisation de la religion populaire en Chine. Étude de cas de la fête de Nianli à Zhanjiang, sous la direction de Lionel Obadia. Ses travaux de recherche actuels explorent les dynamiques de transformation culturelle, religieuse, technologique et économique à travers le prisme de la patrimonialisation. Ses terrains de recherche couvrent les provinces du Guangdong, du Fujian et la ville de Pékin en Chine, la Région Auvergne-Rhône-Alpes en France, ainsi que la ville de Rangoun en Birmanie.

Shanshan Zheng holds a PhD in Anthropology and Sociology from University of Lyon and she is an associate member of the Rhône-Alpes Historical Research Laboratory (LARHRA). In June 2024, she defended her dissertation titled The Heritagization of Popular Religion in China: A Case Study of the Nianli Festival in Zhanjiang, under the supervision of Lionel Obadia. Her current research focuses on the cultural, religious, technological and economic transformations through the lens of heritagization. Her fieldwork spans the provinces of Guangdong, Fujian, and the city of Beijing in China, the Auvergne-Rhône-Alpes region in France, and the city of Yangon in Myanmar.

Thèmes de recherche et d'activité

Dynamiques culturelles et politiques dans le monde chinois: Patrimonialisation; Politique culturelle moderne et contemporaine; Migration, mobilité et professions culinaires; Transformation digitale des gouvernances religieuse et culturelle.

Changements sociaux et culturels: Technoculture (réseaux sociaux, jeux de vidéo, VR); Tourisme patrimonial; Fusion cuisine et patrimoine culinaire.

Méthodologie de recherche: Ethnographie digitale

Histoire de la circulation des savoirs patrimoniaux entre la France et la Chine au XXe siècle

Histoire de L'art de découpage de papier dans le monde

Programme de recherche

2025-2027

“The Sacred and the Digital: Glocalization of Religious Heritage and Technoculture”, personal research project (actively seeking funding opportunities).

2025 – 2026

In collaborating with Jinke Song (Bases, Corpus, Langage Laboratory, UMR 7320, CNRS), “Translating Taste, Interpreting Culinary Heritage: Linguistic Experiences and Identity Challenges of Chinese Chefs in Lyon”, personal research project (actively seeking funding opportunities).

2024 – 2025

“Curating Heritage Online: Visual Social Media in Tourist Experiences”, to be submitted for publication in an SSCI-indexed journal in March 2025.

2024 – 2026

“Between Chinese Popular Religion and French Catholicism: Transnational Trajectories, Religious Diversity, and Heritage Discourses”, The Rhône-Alpes Historical Research Laboratory (LARHRA, UMR 5190), cluster “Religions et Beliefs”.

2024 – 2026

“Fusion Cuisine and Culinary Heritage: Exploring Glocalization, Identity Formation, and Cultural Diplomacy in Transnational Contexts between France and China”, Personal research project (actively seeking funding opportunity)

2024 – 2025

  • “The Diverse Traditions and Contemporary Transformation of French Paper Cutting Art”. Research Center for Chinese and Foreign Paper Cutting Arts, Shandong University of Arts and Design.
  • “Circulation of Heritage Knowledge Between France and China since the 20th Century”, collaboration with Guillaume Dutournier (EFEO, Pékin).

2020 – 2023

“Paper Cutting Art Around the world”, The Intangible Cultural Heritage Research Centre, Central Academy of Fine Arts.

2016 – 2024

“The Heritagization of popular religion in China. The case study of Nianli Festival in Zhanjiang”, Ph.D. dissertation, under the supervision of Lionel Obadia, Université Lumière Lyon 2 & The Rhône-Alpes Historical Research Laboratory (LARHRA, UMR 5190), cluster “Religions et Beliefs”.

 

Responsabilités collectives

Relectrice scientifique pour les revues indexées dans le SSCI :

Food, Culture & SocietySocial Compass

Fondatrice et Présidente de l’Association Franco-chinoise pour l’étude du patrimoine culturel immatériel (AEPCI)

 

Parcours

Depuis Octobre 2024

Chercheuse associée au LARHRA

Depuis septembre 2024

Chargée d'enseignement en anthropologie (formations anglaise et française), 3A École internationale du management responsable.

2024

Doctorat en anthropologie et sociologie, Université Lumière Lyon 2 et LARHRA.

Depuis 2019

Chargée d'enseignement en anthropologie, Université Lumière Lyon 2

2015

Master 2 recherche en anthropologie, Université Lumière Lyon 2.

2007

Master en Beaux-arts, l'Academie Centrale des Beaux-arts de Chine, Pékin.

2001

Licence en journalisme, Université de Jinan, Guangzhou, Chine

Publications

Livres

Directions d'ouvrages

Chapitres d'ouvrages

Articles dans des revues

Autres

Posters

Enseignements

Depuis 2024 Chargée de cours en anthropologie, 3A École internationale du management responsable. Licence 1 & 2 (formation française et anglaise):

  • Anthropologie économique/ Economic Anthropology
  • Anthropologie/Anthropology

 

Depuis 2019 Chargée d’enseignement en anthropologie, Université Lumière Lyon 2. Licence 1 & 2:

  • « Introduction à l’anthropologie – unité de l’homme et diversité des cultures » ;
  • « Enjeux et fonctionnement de territoires extra-européennes » ;
  • « Lectures complémentaires – histoire de l’anthropologie » ;
  • « Penser l’humain»
  • « Ethnographie et observation » ;
  • « Études de cas. Enjeux des mondes contemporains » ;
  • « Parenté » ;
  • « Anthropologie de l’éducation et interculturalité ».

2023 – Présent   Formatrice en mandarin et culture chinoise, École de langue Viva Mundi & Institut libre des relations internationales et science politique (ILERI), Lyon, France. Formation en anglaise et français, Bachelor 1&2:

  • « Langue chinoise et culture », niveaux débutant et intermédiaire

2020 – 2021     Chargée d’enseignement en chinois, Université Jean Moulin Lyon 3, Lyon, France. Département d’Études chinois, Faculté des langues :

  • « Chinois Langue et communication », L1 (LLCER), DU1;
  • « Chinois Langue et culture », L1 (LLCER), DU1.

 

 

Valorisation de la recherche

Invited Talks

2024. (En),“The Glocalization of Local Ritual Practices in China: The Dynamics between “Experts” and “Inheritors” of Intangible Cultural Heritage”. International Conference Chinese Heritage Arenas : Territoires and Heritage Practices in Contemporary Sinophone Worlds, 21st – 22th November 2024, Campus Condorcet, UMR CCJ, UMR Prodig & UMR Héritages, Paris. 

2024. (Fr), “The transmission of Intangible Cultural Heritage Dances through Digital Media in China: Political Dynamics and Local Actors’ Strategies”, In. Seminar ‘Rethinking Territories through Heritage and Local Practices in Mainland China, 25th January, 2024, Campus Condorcet, UMR Prodig, Paris, France.

2021. (Fr) « Metamorphosed Possession? The Heritagization of Religious Practices in China », In. Seminar ‘Anthropology in Nanterre’, Université Paris Nanterre, Laboratoire d’ethnologie et de sociologie comparative (LESC), 12th October, Paris, France.

2020. (Fr) “Conflicts in Heritage Inventory: Recognition Strategies and Axiological Tensions in the Listing of Ritual Practices. The Case Study of Nianli Festival in Zhanjiang”. In. Symposium Becoming Heritage in China Today: The Promotion of Traditional Practices and savoir-faire. Between Actor Trajectories and Normative Constructions, École Française d’Extrême-Orient (EFEO) and Franco-Chinese Center for Social Science at Tsinghua University, 14th December, 2020, Beijing.

 

Conferences Papers 

2022. (En) “ The transmission of food culture in China: between heritagization and mediatization”, International Conference on Culinary Arts and Science 2022 (ICCAS), 3rd June, 2022, Lyon. Institut Paul Bocuse & Université Lumière Lyon 2.

2021. (Fr) “ Turmoil in a New Temple: Between the Heritagization of Festival Practice and the Institutionalization of Local Religion. The Case Study of Tiaoshun Island, Guangdong, China”, l’Assises de l’Anthropologie Française des Mondes Chinois, INALCO, 16th–18th June, 2021, Paris.

2018. (En) “Making “community” in the context of patrimonialization. A case study of Nuo Dance in Zhanjiang”, Panel China branch of UNESCO friction: Heritage-making across global governance project, 4th Biennial Conference of the Association of Critical Heritage Studies, Zhejiang University, Hangzhou, China, 1st – 6th September, 2018.
(Fr) “One District, Two Tales: Local Strategies for Heritagization in the Chikan District of the leasehold territory of Guangzhouwan, China”. In.  Patrimonialiser l’habiter, Annual Meeting of the Réseau Lieu, Quand les usages deviennent-ils patrimoine ? 22nd – 23th October, Institut urbanisme géographie Alpine, Université Grenoble Alpes, Grenoble, France.

2017. (Fr) “Heritage-making in China: From Exorcism Rituals to Traditional Dance”, Congress of the Canadian Society for Ethnology and Folklore, Ryerson University, 27th May, Toronto, Canada.

2016.

(Fr) “Heritage-making in China: From Exorcism Rituals to Traditional Dance”, Congress of the Canadian Society for Ethnology and Folklore, Ryerson University, 27th May, Toronto, Canada.

(En) “Heritagization of Popular Religion in China. The Case Study of Nianli Festival in Leizhou Peninsula”. Conference on New European Research on Contemporary China, French Center for Research on Contemporary China, EU Delegation, 6th July, Beijing, China.

Identifiant HAL

shanshan-zheng