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« l’hôtel des ventes est devenu le temple du goût…» in Henry Havard, L'art dans la maison (grammaire de l'ameublement), illustrations de MM. Corroyer, C. David, E. Prignot, Paris, E. Rouveyre et G. Blond, 1884, p.5, Fig.2.

Descriptif :

ANR : Programme ACCESS ERC

(EN)

This project aims to expand the scope of analysis of the art markets studies which to this day focuses primarily on the market for pictures or “fine arts”. To develop a global approach, the goal of this project is to conceive a database, specifically designed to investigate the markets for objets d’art (also known as “decorative arts”). Interoperable and accessible on the internet, it will provide new historical data, from auctioneers archives unexplored to this day, crossed with auction catalogues, providing an opening to new perspectives of research for international museums and scholars.

The database will be built for specific searches on objects and provide access to individual players and their vast web of connections in order to answer questions relative to provenance, circulation, collections, expertise, trade etc. In the first phase of the project (2023-2025) data will be imported from a selection of Parisian sales across a time span (1830s-1890s) with the aim to embrace a much wider chronology and international sources in the future. It should contribute greatly to provenance research but also to the history of trade across borders, preferences and private/public collections. The accessibility of the data will also allow it to be used across various historical disciplines (economics, sociology, gender, etc.); ultimately encouraging interdisciplinary studies through art history.

(FR)

Ce projet vise à élargir le champ des études sur les marchés de l’art qui, à ce jour, se concentrent très largement sur le marché des « beaux-arts ». Afin de développer une approche globale ce projet vise à construire une base de données spécifiquement conçue pour analyser le marché des objets d’art (aussi désignés en tant qu’arts décoratifs). Interopérable et accessible sur le web, elle fournira de nouvelles données historiques, issues d’archives de ventes encore inexplorées, croisées avec des catalogues.  

La base de données sera conçue pour mener des recherches spécifiques sur les objets mais aussi sur les individus et leur vastes réseaux de relations, afin de répondre aux questions relatives à la provenance, la circulation, les collections, l’expertise et le commerce. Dans cette première phase du projet les données seront importées à partir d’une sélection de ventes parisiennes sur une période donnée (1830-1890), l’objectif étant d’élargir à une chronologie bien plus large et aux sources internationales par la suite.

Elle contribuera aux recherches sur les provenances, l’histoire du commerce de l’art à travers les frontières, du goût et des collections privées/publiques. L’accessibilité de ces données tend ainsi à ouvrir de nouvelles perspectives de recherche pour les musées internationaux et les universitaires, encourageant des études interdisciplinaires via l’histoire de l’art.